VEKERDY TAMÁS: HASZONTALAN DOLGOK

Mi hiányzik a gyermekeinknek ahhoz, hogy igazi gyermekkoruk, érzelmi biztonságot és egy egész életre tápláló emlékeket adó gyermekkoruk legyen?

A haszontalan dolgok hiányoznak! A haszontalan együttlétek.

Együttlétek valamelyik szülővel vagy szülőkkel, vagy szűkebb, vagy tágabb családdal. Együttlétek, amelyeknek nincs célja.

A haszontalan dolgok hasznosságáról szeretnék beszélni. Azokról az együtt töltött időkről, amikor éppen nem neveljük, és nem fejlesztjük a gyereket. Amikor nem kérdezzük meg, hogy mi történt az óvodában, amikor nem neveljük szépen-evésre, nem rakatjuk el vele a ruháját – hanem csak úgy, együtt vagyunk. Mondjuk: alkonyodik, és mi üldögélünk az asztal körül – nemrégiben kakaóztunk vagy teáztunk, és halkan beszélgettünk. Nagy telekről meséltünk, amikor nekünk, akkor még kisgyerekeknek nyakig ért a hó, vagy az ő születéséről, mi történt akkor velünk és a kórházban, hogyan hoztuk haza egy kosárban, vagy a saját gyermekkorunkról, az ő nagyszüleiről és a mi nagyszüleinkről, ételekről, amelyek kitágíthatják látókörét térben és időben, miközben az összetartozás érzését keltik fel benne…

Nem „fejlesztő” játékokat játszunk, hanem „butáskodunk” – dögönyözzük és csiklandozzuk, vagy netalán a levegőbe dobáljuk az örömében sikongató kisgyereket, csúszunk-mászunk a földön, bújócskázunk és kukucsolunk, a nagyobbakkal pedig együtt megyünk sétálni, kirándulni (de nem azért, hogy sok kilométert gyorsan lefussunk, hanem, hogy bámészkodjunk, ráérősen vonuljunk, netán számháborúzzunk), vagy moziba, színházba, cirkuszba megyünk együtt – esetleg csak kettesben, valamelyik szülő valamelyik testvérrel – és utána ráérünk még fagylaltozni, vagy valami más fölösleges dolgot csinálni.

Az újabb vizsgálatokból tudjuk, hogy még az értelmi fejlődés is az érzelmi biztonságba mélyeszti gyökereit. Azt is vizsgálatok bizonyították, hogy a pénzre vagy presztízsre orientált családok közül egyformán sokat – és sokan válnak így-úgy kallódóvá, szenvedővé, netán beteggé, míg azokból a családokból, ahol az érzelmi intimitás az érték, a bensőséges összetartozás, egészségesebb gyerekek kerülnek ki.

Kapcsolódó cikkek

A DÁN NEVELÉS 7 ARANYSZABÁLYA

Nagyjából két éve találkoztam először a dán Iben Sandahl pszichoterapeuta nevelési elméleteivel. (Chilldren) Egy kis kutatás, sok olvasás, illetve előadások meghallgatása után tudtam, hogy ez az az irány, amelyet szeretnék én is kipróbálni, alkalmazni saját családomban.

MESE ÉS VALÓSÁG – BESZÁMOLÓ EGY INNOVATÍV SZÜLŐI ÉRTEKEZLETRŐL

Óvodámban minden nevelési évben három szülői értekezletet tartunk. Az értekezletek hagyományos formáját a 2017-2018-as nevelési évben bontottam meg. Szükségét láttam, hogy a munkából elfáradtan megérkező szülők feltöltődjenek, és olyan gondolatokkal

CSODÁK PALOTÁJA?

Minden generációnak élmény, azontúl Élményközpont, ahol a tudást játszva lehet megszerezni, de Játszóház is, amely minden korosztálynak szórakoztató hely. Oktatási intézmény is, melyben információkhoz jut és játékos módon tanulhat a