VEKERDY TAMÁS: HASZONTALAN DOLGOK

Mi hiányzik a gyermekeinknek ahhoz, hogy igazi gyermekkoruk, érzelmi biztonságot és egy egész életre tápláló emlékeket adó gyermekkoruk legyen?

A haszontalan dolgok hiányoznak! A haszontalan együttlétek.

Együttlétek valamelyik szülővel vagy szülőkkel, vagy szűkebb, vagy tágabb családdal. Együttlétek, amelyeknek nincs célja.

A haszontalan dolgok hasznosságáról szeretnék beszélni. Azokról az együtt töltött időkről, amikor éppen nem neveljük, és nem fejlesztjük a gyereket. Amikor nem kérdezzük meg, hogy mi történt az óvodában, amikor nem neveljük szépen-evésre, nem rakatjuk el vele a ruháját – hanem csak úgy, együtt vagyunk. Mondjuk: alkonyodik, és mi üldögélünk az asztal körül – nemrégiben kakaóztunk vagy teáztunk, és halkan beszélgettünk. Nagy telekről meséltünk, amikor nekünk, akkor még kisgyerekeknek nyakig ért a hó, vagy az ő születéséről, mi történt akkor velünk és a kórházban, hogyan hoztuk haza egy kosárban, vagy a saját gyermekkorunkról, az ő nagyszüleiről és a mi nagyszüleinkről, ételekről, amelyek kitágíthatják látókörét térben és időben, miközben az összetartozás érzését keltik fel benne…

Nem „fejlesztő” játékokat játszunk, hanem „butáskodunk” – dögönyözzük és csiklandozzuk, vagy netalán a levegőbe dobáljuk az örömében sikongató kisgyereket, csúszunk-mászunk a földön, bújócskázunk és kukucsolunk, a nagyobbakkal pedig együtt megyünk sétálni, kirándulni (de nem azért, hogy sok kilométert gyorsan lefussunk, hanem, hogy bámészkodjunk, ráérősen vonuljunk, netán számháborúzzunk), vagy moziba, színházba, cirkuszba megyünk együtt – esetleg csak kettesben, valamelyik szülő valamelyik testvérrel – és utána ráérünk még fagylaltozni, vagy valami más fölösleges dolgot csinálni.

Az újabb vizsgálatokból tudjuk, hogy még az értelmi fejlődés is az érzelmi biztonságba mélyeszti gyökereit. Azt is vizsgálatok bizonyították, hogy a pénzre vagy presztízsre orientált családok közül egyformán sokat – és sokan válnak így-úgy kallódóvá, szenvedővé, netán beteggé, míg azokból a családokból, ahol az érzelmi intimitás az érték, a bensőséges összetartozás, egészségesebb gyerekek kerülnek ki.

Kapcsolódó cikkek

MI MINDENT KELL TUDNIA EGY 6-7 ÉVES GYEREKNEK AHHOZ, HOGY FELKÉSZÜLTEN VÁGJON NEKI AZ ISKOLAI ÉLETNEK?

Milyen lelki-fizikai állapotban kell lennie, hogy ne kudarcként élje meg az első osztályt? Noha az iskolára való alkalmasságra való előkészület elsősorban az óvoda feladata, mégsem elhanyagolható a család szerepe a

A KUNSZENTMÁRTONI KULTURÁLIS INTÉZMÉNYEK KÍNÁLATA HOGYAN ÉPÍTHETŐ BE AZ ÓVODAI NEVELÉSBE?

A Kunszentmártoni Általános Művelődési Központ önkormányzati intézmény, 2013. január 1-én alakult, a Helytörténeti Múzeum, a József Attila Könyvtár, a Szabó Gyula Művelődési Központ és a Deák utcai Óvodai Egység integrált

A FÉLŐLÉNY IN MEMORIAM KARINTHY MÁRTON (1949-2019)

Gyakran alkalmazzuk óvodáinkban a színjátszás valamely ágát, hiszen ahogy az elnevezés is rejti, szorosan összefügg a játék világával. Legyen az ujjbáb, marionett, hagyományos kesztyűbáb, betlehemezés, vagy népi táncelőadás. Ebben az