1. szabály:
Jutalmazza a jó viselkedésformákat, tegye ezt gyorsan és gyakran! Amelyik viselkedésre figyelünk, az erősödik meg, az terjed.
2. szabály:
Még véletlenül se jutalmazza a rossz viselkedést!
3. szabály:
Néhány rossz viselkedési formát büntetni kell, de csak enyhe büntetést alkalmazzon!
Az 1. szabály alkalmazásának lényege:
- Vegyük észre, amikor gyermekünk helyesen viselkedik!
- Ne vegyük természetesnek a gyermekek jó viselkedéseit!
- A nemkívánatos viselkedésekre való lecsapás, a fukarkodás dicsérettel, nem azonos az igényes neveléssel.
- A gyerekeknek értő, elfogadó, ugyanakkor bizonyos kereteket, értékeket határozottan képviselő, biztonságot adó szülőkre, nevelőkre van szükségük.
- A szeretet és a fegyelem nem egymást kizáró fogalmak.
Jutalmazási lehetőségek az 1. szabály alkalmazásához
Szociális jutalmak: | Tevékenység jutalmak: | Tárgyi jutalmak: |
mosoly, ölelés,cirógatás, simogatás,érintés, kézfogás,taps, kacsintásodafigyelés, dicséretA dicsérd akkor aleghatásosabb, hanem a gyereketdicsérjük, hanemmagát a tettet, aviselkedést.A szociális jutalmakalapozzák meg aszülő- gyerekkapcsolatot, segítik azértékrendközvetítését. | családi társasozás,séta a parkban,könyv nézegetése apuval,közös sütés anyuval,barátok meghívása,labdázás, bábszínház,étterem, múzeumlátogatás, kirándulás,mese,bicikli túraA közösen, egymásrafigyelve eltöltött idő alegfontosabb élményminden gyermekszámára. | Nem javaslom,elég a szokásos ajándékozásilehetőségekkihasználása. Maiéletünk túlságosan azanyagi világ felé fordul. Nem a tárgyi jutalmakteszik széppé a gyermekkort!Az egész élethezbiztos alapokatkell nyújtani! |
A 2. szabály alkalmazásának lényege:
· Az észrevétlenül jutalmazott nemkívánatos magatartás a leggyakrabban, legáltalánosabban előforduló nevelési hiba, mely a későbbiekben sok gondot okozhat.
· A gyermekek könnyen megtanulhatják, hogyan tudják elhalasztani az esti lefekvést panaszkodással, sírással…
· Hogyan lehet az elfoglalt szülő figyelmét magukra felhívni nyafogással…
· A síró, toporzékoló, hisztiző gyermek a legtöbb ember számára felzaklató látvány: az erős akaratú gyermek így vívhat ki hatalmat magának, és irányítása alá vonhatja szüleit…
A 3. szabály alkalmazásának lényege:
· Néhány viselkedést büntetni kell, de a testi fenyítés arra is tanít, hogyha nem értünk egyet valamivel, mi is üthetünk!
· Az enyhe büntetők is csak akkor segítenek, ha a gyermek 1egalább négyszer annyi jutalmat szokott kapni, mint amennyi büntetést!
· 4:1! Fontos ezt az arányt megtartanunk gyermekünk önbizalma, pozitív énképe, jó kapcsolatunk érdekében!
· Vannak szerencsés szülők, akiknek elég a kívánatos viselkedések eléréséhez a közös szabályalkotás, a kívánatos viselkedések megerősítése, a kérés, a határozott utasítás, az időnkénti figyelmeztetés alkalmazása.
A kevésbé szerencsés szülőknek és a hivatásos nevelőknek meg kell tanulniuk alkalmazni:
– a kioltást, az aktív mellőzést
– a kiállítást,
– a logikus következményeket,
– a természetes következményeket, és a viselkedés büntetőt is.
A kioltás eljárása azon a törvényszerűségen alapszik, hogy amelyik viselkedést nem követ megerősítő, az csökken, kialszik.
– Ha a figyelem tartotta fenn a viselkedést, akkor azt kell visszavonnunk.
Pl: hiszti, nyafogás, árulkodás, mások beszédébe való beleszólás, követelőzés, trágár beszéd esetén többnyire a felnőtt figyelme a megerősítő, visszatartása tudatosságot igényel.
– A legfontosabb szabály, hogy testi épséget veszélyeztető viselkedéseket nem lehet figyelmen kívül hagyni!
– Az aktív mellőzés módszere, amikor valamilyen tevékenységgel látványosan lefoglaljuk magunkat, könnyebb, mint a figyelmen kívül hagyás szemkontaktussal.
– A büntetés az az eljárás, amikor a nemkívánt viselkedést kellemetlen következmény, enyhe büntető követi.
– Enyhe büntető, kellemetlen következmény az, ami káros mellékhatások nélkül és nemcsak a felnőtt jelenlétében csökkenti a nemkívánt viselkedés előfordulását.
Figyelmeztetés:
– Sokan esnek abba a csapdába, hogy átmeneti hatása miatt túl gyakran alkalmazzák, és átmeneti hatása miatt észre sem veszik, hogy nem csökkenti, hanem kifejezetten növeli a nemkívánt viselkedés gyakoriságát.
– Mindig figyeljük meg, mi az eredménye a módszernek, amit alkalmazunk!
– Ha a figyelmeztetés nem hoz pozitív változást, először azt vizsgáljuk meg, kap-e elég pozitív visszajelzést a gyermek, amikor jó.
– Ha a gyermek mosolyog, rezzenéstelen arccal reagál, viszont szidalmaz, dührohamot produkál, más módszert kell alkalmaznunk.
Kiállítás. tevékenységből való kivonás:
– A viselkedésterapeuták megfigyelései szerint, annyi percig hatékony a kiállítás. ahány éves a gyermek.
– A módszer elsősorban akkor hatásos, ha valamilyen nemkívánt viselkedés a gyors abbahagyását közös szabályalkotással. utasítással nem tudtuk elérni.
Például: verekedés, szemtelen beszéd, követelőzés, dobálózás, tárgyak rongálása
– Fontos. hogy a gyermeknek tudnia kell, melyek azok a viselkedések, amelyeknek kiállítás a következménye.
– Amikor a helyzet bekövetkezik, már csak egy gyors utasítással kiállítjuk a gyermeket. és utána megbeszéljük, tudja-e hogy mi volt a probléma, és mit kellett volna tennie.
Természetes következmények:
– A természetes következmények időnként jobb tanítómesterek, mint mi. Nekünk csak meg kell állnunk, hogy nem akadályozzuk meg a nemkívánt viselkedést, és annak következményét. Pl.: A gyermek nem fogadja el barátja ötleteit, a felnőtt, nem avatkozik be, barátja megharagszik, ott hagyja a játékot. Ez időnként jobban elgondolkoztat, mint a felnőtt magyarázata, kérése.
– Egyértelmű, hogy a gyermekekre veszélyes következményeket nem soroljuk a bevárandó természetes következmények közé.
Logikai következmények
– Ilyenkor a nemkívánt viselkedés és a büntetés között logikai összefüggés, kapcsolat van. PI.: A gyermek veszélyesen közlekedik a kerékpárral, nem használhatja a kerékpárját egy ideig, nem jött haza a megbeszélt időre, kimarad egy találkozás a barátaival, a rágót lehetetlen helyekre ragasztja, nem kap rágót egy darabig.
Viselkedés büntető:
– Kedvelt privilégiumok visszavonása egy időre. PI: közös barkácsolás, bábozás, baráti program, tv, magnó, számítógép, telefon használat elhalasztása.
„Nagymama-szabály” alkalmazása:
– Először meg kell csinálni az elvárt dolgot, csak utána jöhet a kedvelt tevékenység, jutalom.
– Ha, akkor kontingencia megtartása-fordítva nem működik, bár sok gyermek próbálkozik ezzel!
PI.: Először el kell rakni a játékokat, utána lehet menni a barátokhoz. Ha megfürödtél, utána jöhet az esti mese. Ha megvacsoráztunk, utána jöhet az édesség. Először meg kell várni, míg anyu befejezi a munkáját, utána lehet együtt társasozni.
A gyermek intelmei szüleihez
- Ne kényeztess el! Tudom jól, hogy nincs mindenre szükségem, amit kérek, csupán kipróbálom, hogy mit csikarhatok ki Tőled.
- Légy velem határozott. Ez azért fontos nekem, mert ezáltal érzem magam biztonságban.
- Ne engedd, hogy rossz szokásokat vegyek fel. Te vagy az egyetlen, aki ezekre még idejekorán figyelmeztethet.
- Ne viselkedj úgy velem, mintha fiatalabb lennék, mint amilyen valójában vagyok. Ezzel csak azt éred el, hogy ostoba módon “nagy”-ként próbálok viselkedni.
- Ne javíts ki mások előtt. Sokkal többet érsz el, ha kettesben, csendesen megmagyarázod, hogy miben hibáztam.
- Ne tégy úgy, mintha a hibáim bűnök lennének. A kettő összekeverése megzavarja bennem az érfékek megtanulását.
- Ne védj meg cselekedeteim következményeitől! Néha szükségem van arra, hogy – fájdalmak árán – magam tapasztaljam a következményeket.
- Ne vedd rossz néven, ha azt mondom: “nem szeretlek”. Legtöbbször nem Te vagy az, akit nem szeretek, hanem azt a hatalmat, ami megakadályoz, hogy kedvem szerint cselekedjek.
- Ne törődj sokat apró egészségi panaszaimmal. Néha csak azt szeretném elérni, hogy figyeljenek rám.
- Ne korholj állandóan! Ha folyton zsörtölődsz, csak úgy tudok védekezni, hogy siketnek tettetem magam.
- Ne felejtsd el, hogy nem tudom mindig pontosan kifejezni magam. Ezért tűnik úgy néha, mintha nem lennék “becsületes”.
- Ne rázz le, ha kérdésekkel fordulok Hozzád. Ha nem válaszolsz, egy idő után azt veszed majd észre, hogy abbahagyom a kérdezést, és máshol keresek választ a kérdéseidre.
- Légy következetes. Ha nem vagy az, zavartnak érzem magam, és nem tudok többé bízni Benned.
- Ne mondd nekem, hogy a félelmeim butaságok. Nagyon is valóságosak ezek a félelmek és csak úgy tudsz segíteni nekem, ha megpróbálsz megérteni.
- Sose tégy úgy, mintha tökéletes és tévedhetetlen lennél. Túlságosan nagy lesz a csalódásom, mikor rájövök, hogy egyik sem vagy.
- Ne gondold, hogy elveszíted a tekintélyed, ha bocsánatot kérsz tőlem. Becsületes bocsánatkérés meleg érzéseket ébreszt bennem irántad.
- Ne felejtsd el, hogy szeretek kísérletezni. Kérlek, nyugodj bele a próbálkozásaimba, nem tudok meglenni ezek nélkül.
- Ne felejtsd el, hogy milyen gyorsan felnövök. Biztos nehéz Neked velem lépést tartani, de kérlek, legalább próbáld meg.
- Ne felejtsd el, hogy nem tudok létezni szeretet és megértés nélküled, talán nem is kell ezt Neked hangoztatnom. Vagy mégis?
- Kérlek, tartsd magad jó kondícióban és légy egészséges. SZÜKSÉGEM VAN RÁD!
A gyermeknevelés tíz parancsolata
- Adj gyermekednek folyamatos, állandó, személyes gondoskodást! Ez éppen olyan fontos, mint az élelem.
- Adj nagylelkűen gyermekeidnek idődből és megértésedből! Játssz velük, olvass nekik többet, mint amennyit általában a családban szoktak!
- Gondoskodj állandóan újabb és újabb tapasztalatokról, és mesélj hozzá, beszélgess vele sokat! Így születésétől kezdve részesítheted az anyanyelv változatos fordulataiban.
- Bíztasd, hogy sokféle módon játsszék egyedül és más gyerekekkel is, kutasson, fedezzen fel, konstruáljon, utánozzon és alkosson!
- Többször és többet dicsérd az erőfeszítéseit, mint a teljesítményét!
- Egyre fokozódó mértékben kívánj gyermekeidtől felelősségtudatot! Teremts olyan körülményeket, hogy a feladatok teljesítéséhez minden erejét össze kelljen szednie, összes képességeit latba kelljen vetnie!
- Emlékezz rá, hogy minden gyermek sajátos tulajdonságokkal rendelkező egyszeri, egyedi személyiség. Így az, ami kedvező az egyiknek, nem biztos, hogy jó a másiknak.
- Műveld magad annyira. Hogy észrevehesd gyermekeidben a temperamentumának és életkorának megfelelő vonásokat, és az azoktól eltérő jelenségeket!
- Sose fenyegesd gyermekeidet azzal, hogy nem fogod szeretni, vagy túl adsz rajta! Elítélheted viselkedését, de sose érezze úgy, hogy őt ítéled el!
- Gyermeked nem kérte, hogy megszülethessék, ez a Te akaratod volt. Csak a vele való mindennapos törődés, jó érzelmi kapcsolat hozza létre nála a szülő iránti hálás szeretetet.
„Légy olyan, mint amilyennek fiadat látni szeretnéd!” (Deák Ferenc)
[1] LYNN CLARK SOS! oktatócsomag (film+könyv)