MÚZEUM, MINT JÁTSZÓTÉR ÓVODÁSOKNAK?

Gyerekként kevéssé szerettem múzeumba menni. Néhány éve még azt gondoltam, a múzeum szó hallatán, hogy az csakis régi, poros, unalmas hely lehet. Őszinte leszek: felnőttként nem is tettem be a lábam múzeumba, csak ha kötelező volt. Egyetemi hallgatóként 2017 novemberében kaptam arra lehetőséget egy szabadon választható kurzus keretein belül, hogy részt vegyek Székesfehérváron a Hetedhét Játékmúzeum, valamint az ELTE Tanító- és Óvóképző Kar együttműködésében megvalósuló múzeumi foglalkozáson, amely nagycsoportos óvodásoknak készült. Részt vehettem az originális foglalkozást követő szakmai megbeszélésen is, ahol jelen voltak az ELTE TÓK oktatói, múzeumpedagógusok, muzeológusok, múzeumvezetők, óvodavezetők. A megbeszélést Kolosai Nedda tanárnő vezette.

Óvodások a Hetedhét Játékmúzeumban

A Hetedhét Játékmúzeumban látott múzeumpedagógiai foglalkozás komplexitását és játékosságát tekintve hasonló volt egy magyar óvodai foglalkozáshoz, csak ez a múzeum falai között zajlott. Bennem aznap értékelődött át a múzeumokról alkotott véleményem. Meglepődve szemléltem, hogy nem csak az az egy mód van egy kiállítás feldolgozására, amit én ismerek, amikor a gyermek inaktív, a múzeumpedagógus aktív és frontálisan, szóban adja át az információt. Itt a gyermek azt tehette, amely az ő mozgatórugója is egyben: játszhatott. A múzeum megtelt élettel, a gyerekek arcán kíváncsiságot és izgatottságot láttam.A játék közben, amely nyilvánvalóan a vitrinekre irányult, beszélgetések kezdődtek el a gyerekek között. A foglalkozás mesével, énekkel, játékkal, szabadjátékkal, érzékszervi tapasztalatokra épülő elemekkel volt átszőve. Maga a múzeum épülete is csodás, modern és a témához, a játékokhoz kapcsolódó elemeket tartalmazott. Olyan hely, ahova az ember jó érzéssel lép be.

Dósa Réka

Kapcsolódó cikkek

INTERNET FÜGGŐSÉG JELEI A GYERMEKEKNÉL

Óvónőként tanúsíthatom, hogy babakocsiban ülő kisgyermekek (kényelmi szempontból akár 2 évesen is) szemben a forgalommal, kezükben az okostelefonnal, nem figyelve a környezet hangjaira, az őket tologató felnőttre, nézik a színes

MESE ÉS VALÓSÁG – BESZÁMOLÓ EGY INNOVATÍV SZÜLŐI ÉRTEKEZLETRŐL

Óvodámban minden nevelési évben három szülői értekezletet tartunk. Az értekezletek hagyományos formáját a 2017-2018-as nevelési évben bontottam meg. Szükségét láttam, hogy a munkából elfáradtan megérkező szülők feltöltődjenek, és olyan gondolatokkal

MI MINDENT KELL TUDNIA EGY 6-7 ÉVES GYEREKNEK AHHOZ, HOGY FELKÉSZÜLTEN VÁGJON NEKI AZ ISKOLAI ÉLETNEK?

Milyen lelki-fizikai állapotban kell lennie, hogy ne kudarcként élje meg az első osztályt? Noha az iskolára való alkalmasságra való előkészület elsősorban az óvoda feladata, mégsem elhanyagolható a család szerepe a