MI MINDENT KELL TUDNIA EGY 6-7 ÉVES GYEREKNEK AHHOZ, HOGY FELKÉSZÜLTEN VÁGJON NEKI AZ ISKOLAI ÉLETNEK?

Milyen lelki-fizikai állapotban kell lennie, hogy ne kudarcként élje meg az első osztályt? Noha az iskolára való alkalmasságra való előkészület elsősorban az óvoda feladata, mégsem elhanyagolható a család szerepe a gyermek fejlesztésében.

Fizikai fejlettség

Ezzel kapcsolatban a szülő nem tehet semmit, mégis érdemes említést tenni róla. Fizikailag akkor érett a gyermek az iskolára, ha legalább 115 cm magas, a súlya pedig minimum 18 kg. Ez egyrészt azért lényeges, hogy elbírja az iskolatáskát, másrészt a túl pici gyerek nagyon hamar kifárad szellemileg is.
A fizikailag iskolaérett gyerekek testarányai már megváltoztak, eltűnt a babás pocakjuk, és megkezdődött náluk a fogváltás.

Egyensúlyérzék

A fejlett egyensúlyérzék azt jelzi, hogy a gyermek odafigyelés nélkül képes összehangolni a mozdulatait. Ha ezen a területen elmaradások vannak, ha arra kell koncentrálnia, hogy el ne essen, akkor nem marad energiája arra, hogy az egyéb iskolai feladataira összpontosítson. A megfelelő egyensúlyérzék legbiztosabb jele, ha a gyermek már tud két keréken biciklizni.

A következő otthoni feladatokkal fejlesztheted játékosan gyermeked egyensúlyérzékét:

  • Kérd meg, hogy álljon lábujjhegyen 10 másodpercre! Utána pihenő következik, majd ismételjétek meg a gyakorlatot.
  • Ha az előző pont már jól megy, járjatok lábujjhegyen!
  • Építsetek építőkockából magas tornyot, kártyából várat! Játszatok Jengát!
  • Játszatok balerinásat: két kézzel oldalt egyensúlyozva álljon fél lábra!
  • Kinyújtott karjában vigyen át egy labdát a lakás túlsó felébe!
  • Egyensúlyozzon a fején párnával!
  • Tanítsd meg rollerezni, biciklizni!

Beszédértés, beszédprodukció

A tiszta kiejtés alapvető egy első osztályos gyermeknél. A beszédhiba gyakran a helyesírást is akadályozza, előfordul ugyanis, hogy a gyermek valóban nem hallja a különbséget például a virág és a világ szavak között.
A probléma okának felderítése és kezelése logopédus feladata, de a szülő is sokat tehet azért, hogy gyermeke ne cserélje össze a hangokat. Gyakran ugyanis egyszerű figyelmetlenségről van szó, és néhány helyreigazítás után a gyerek már magától is helyesen fogja ejteni a szavakat. Különösen igaz ez azokban az esetekben, amikor képes az adott hang kiejtésére, csak bizonyos szavakban következetesen valami mást használ helyette, például „csicsá”-t mond cica helyett.
Szintén fel lehet otthon is hívni a gyerek figyelmét a helyes artikulációra, például, hogy ahol szükséges, nyissa nagyra a száját.

Figyelem

Iskolás korra alapvetőnek kell lennie annak, hogy a gyermek képes a figyelmét viszonylag hosszabb ideig is összpontosítani – akár olyasmire is, ami nem érdekli különösebben. A 45 perces osztatlan figyelmet természetesen nem lehet elvárni tőlük, hiszen ennyi idő alatt egy felnőtté is elkalandozik. A memóriajáték, a különbségkereső képrejtvények vagy a „Simon mondja” azonban játékosan fejlesztik ezt a képességet, hogy legalább annyi ideig képes legyen odafigyelni, amennyi egy hatévestől elvárható.

Finommozgás

Egy elsősnek elvileg már képesnek kéne lennie arra, hogy szabályos ceruzafogással szűk vonalak közé jól formált betűket írjon. Évtizedek óta tudjuk, hogy ebben az életkorban a csukló fejletlensége miatt ez még nem reális elvárás, a tananyag azonban mit sem változott. Hogy minél kevésbé okozzon szenvedést az írástanulás:

A következő módszerekkel fejlesztheted a gyermek finommotoros képességet:

  • Újságpapír tépkedése
  • Színezés
  • Gyurmázás, papírhajtogatás
  • Nagyméretű betűk írása táblára vagy újságpapírra (csak ha a gyerek kéri)
  • Játék száraz hüvelyesekkel: babbal, lencsével, sárgaborsóval
  • Vágás ollóval

Szocializáció

Egy iskolába készülő gyereknek már tudnia kell, hogy a felnőtteknek szót kell fogadnia, az adott feladatokat el kell végeznie, és tudnia kell biztonságosan mozogni a kortársai között. Ennek fejlesztése az óvoda legfontosabb feladata, ám mindez nem megy a család támogatása nélkül.
Akárcsak az óvodában, otthon is legyenek világosak a szabályok! Természetesen nem kell az intézményt másolni, hiszen a család légköre egészen más, azonban törekedjünk otthon is a következetességre.
A kiszámítható napirend minden életkorban biztonságot ad. Legyenek rendszeresek a közös étkezések, és a lefekvésnek is legyen egy állandó időpontja.
A 6 év körüli gyerekek már élvezni szokták a szabályjátékokat, így játsszunk velük sok társasjátékot. Ilyenkor lehetőleg ne (mindig) hagyjuk őket nyerni – fontos, hogy a kudarctűrő képesség is kifejlődjön bennük.
Szoktassuk a felelősségvállaláshoz! Egy iskolás már nem mondhatja, hogy azért hiányos a felszerelése, mert Anya rosszul pakolta be a táskáját, még akkor sem, ha egyébként ez történt. Célszerű, ha a saját dolgait már valamennyire ő maga tudja kézben tartani.

Kapcsolódó cikkek

INTERNET FÜGGŐSÉG JELEI A GYERMEKEKNÉL

Óvónőként tanúsíthatom, hogy babakocsiban ülő kisgyermekek (kényelmi szempontból akár 2 évesen is) szemben a forgalommal, kezükben az okostelefonnal, nem figyelve a környezet hangjaira, az őket tologató felnőttre, nézik a színes

A BUDDHIZMUS 12 LEGFONTOSABB TANÍTÁSA AZ EMBERI KAPCSOLATOKRÓL

1. Ne érezd magad rosszul azért, mert vannak, akiknek csak akkor jutsz eszébe, mikor szükségük van rád. Érezd magad kiváltságosnak, hogy te vagy elméjükben a gyertya, amely akkor gyullad fel,

SEGÍTSÉG A SZÜLŐKNEK MINDENNAPI VISELKEDÉSPROBLÉMÁK MEGOLDÁSÁHOZ

1. szabály:  Jutalmazza a jó viselkedésformákat, tegye ezt gyorsan és gyakran! Amelyik viselkedésre figyelünk, az erősödik meg, az terjed. 2. szabály: Még véletlenül se jutalmazza a rossz viselkedést! 3. szabály: