Óvodámban minden nevelési évben három szülői értekezletet tartunk. Az értekezletek hagyományos formáját a 2017-2018-as nevelési évben bontottam meg. Szükségét láttam, hogy a munkából elfáradtan megérkező szülők feltöltődjenek, és olyan gondolatokkal térjenek haza, amelyek segítségül lehetnek számukra az eredményesebb gyermeknevelésben.
A szakvizsgás képzésen több tanárom is csapatmunkában dolgoztatta fel velünk az aktuális témát. Mindig felüdülés volt számunkra az ilyen jellegű „tanóra”. Úgy gondoltam, ez a feldolgozási/szervezési forma hatékonyabb lesz a szülőkkel való értekezlet alkalmával is. Nem csalódtam. Kolléganőmmel megbeszéltem tervemet, ő kicsit vonakodva, de később örömmel támogatott engem. A témaválasztásban mindig a csoportom aktuális érzelmi állapotát és képességük fejlettségét, felmerülő problémákat vettem figyelembe. Mivel a legelső új szervezésű értekezlet áll szívemhez legközelebb, erről számolok most be. A téma feldolgozásához sokat segített két szakmai előadáson való részt vételem:
- Tari Annamária, Vida Ágnes, Prof. Bagdy Emőke: XXI. századi gyerek -XX. századi pedagógus című egy napos előadás.
- Boldizsár Ildikó: Meseterápia alapjai című 2 órás előadás.
Innovatív szülői értekezlet
Helye, ideje: 2018. 01 25.Zuglói Pöttöm Park Óvoda, Bagoly csoport
Témája: korcsoportnak megfelelő meseválasztás
Címe: MESE és VALÓSÁG
Témaválasztás indoklása:
3-5 éves gyermekeink tőlünk óvó néniktől szívesen hallgatnak mesét, de napközben motiválásunkra is csak nehezen veszik kezükbe a mesekönyveket. A 24 fős gyermekcsoportom egy harmadának gondot okoz a reggeli leválás szüleitől. A gyermekekkel való beszélgetésekből és a fogadóórákból kitűnt, hogy óvodásaink nem megfelelő tartalmú mesét hallanak. Sokan csak „divat” meséket néznek modern eszközökről.
Előkészületei:
- Frappáns, motiváló cím kitalálása, faliújságra kifüggesztése
- Óvodapszichológussal konzultálás (a modern mesékről)
- megfelelő mesék kiválasztása és pendrive-ra másolása
- Vizuál táblára 3 segítségnyújtó írás elkészítése:
- 4 szempont szerint az óvó nénik összehasonlítják a 2 mesét (szakirodalom, tanulmányok, tapasztalatok alapján)
- életkor szerinti meseválasztás
- szakirodalom ajánlása
- csapatszerveződéshez idézetek kinyomtatása, papírcsíkokra vágása, kis kosárba készítése
- csapatlapok megírása, kinyomtatása
- technikai eszközök beállítása, összeszerelése
Lebonyolításának menete:
- Szülők köszöntése, téma felvezetése
A szülők köszöntése után elmondtam, mit is takar a cím, és ismertettem a szülői értekezlet menetét. Majd megkérdeztem, hogy van-e közöttük, aki tartózkodik, és nem szeretne egyik csapat munkájában sem részt venni.
Elmondtam, hogy az értekezletünk célja nem a meggyőzés, hanem a gondolatébresztés, illetve a téma továbbgondolása.
- Mesenézés
Miután mindenki beleegyezett a közös témafeldolgozásban, megnéztünk közösen két mesét.
1. Az aranyszőrű bárány-magyar népmese (Szabó Gyula színész mesemondásával)
2. Tomi és a wc – modern mese (a you tube-on bármelyik gyermek rátalálhat)
- Csapatalakítás és csapatmunka
A mesenézés után körbementem a kiskosarammal és minden szülő húzott egy papírcsíkot. A papírcsíkokra népmesei fordulatok voltak írva. Négyféle mesefordulat, s az azonosak ugyanolyan színnel. Az azonos szövegűt húzók alkottak egy csapatot.
Első csapat: Jótett helyébe jót várj! (piros színű)
Második csapat: Az Óperenciás tengeren is túl (kék színű)
Harmadik csapat: Hát te hol jársz itt, ahol a madár se jár? (zöld színű)
Negyedik csapat: Hetedhét országra szóló lakodalmat csaptak (narancssárga színű)
A csapatok külön asztalhoz ültek és kiosztottuk számukra a csapatlapokat. Ezekre 4 féle szempontot írtam, amelyek alapján kellett a csapatoknak megbeszélés során összehasonlítani a látott meséket.
Összehasonlítási szempontok:
- nyelvezet/anyanyelv
- gyermeki lélektan, gondolkodásmód, életkor figyelembevétele
- mondanivaló, cselekmény
- mire nevel?
Négy csapat alakult és négy szempontsor volt. Így minden csapatnak csak egy szempont alapján kellett az összehasonlítást elvégeznie. (egyik csapat szorgalmát dicsérte, hogy mind a 4 szempont alapján kitöltötte a lapot)
Örömmel tapasztaltuk, hogy szorgalmasan, komolyan véve a feladatot, megbeszélve töltik ki a papírt. Néha nevetgélve, oldott hangulatban zajlott a csapatok munkája.
Mi, óvó nénik közben közöttük járva figyeltünk vagy épp félreültünk. A mikor elkészültek a csapatok (kaptak egy időtartamot, 15 percet), választottak maguk közül egy „szószólót”, aki ismertette mindenkivel a saját csapata véleményét. Ilyenkor a többi csapat is hozzászólhatott.
- Óvó nénik gondolatai
Utoljára mi, óvó nénik is ismertettük véleményünket, amelyet a vizuál tábláról látva figyelemmel követhettek a szülők.
Örömmel fedeztük fel, hogy voltak egyezések elsősorban a két mese nyelvezetével és cselekményével kapcsolatban. Megbeszéltük, hogy a modern mesék, nem mesék, – de természetesen vannak kivételek, amelyek segítik a gyermek belső képi világának fejlődését, a feszültségei oldását.
– mert a valós mindennapi életről szólnak. Nincsenek benne mesefordulatok, „varázsigék”, nem repítik a gyermekeket a valóságon túli mesevilágba. Nincsenek benne kódolt üzenetek, nem készítenek fel a nagy betűs élet problémáinak megoldásaira. A gyermek belső képi világát sem fejlesztik.
- Szülői értekezlet lezárása
A szülői értekezlet végén megkérdeztük, hogyan érezték magukat, mondják el véleményüket.
Többen is elmondták, hogy jó volt így oldottan beszélgetni, még munka után is élvezték és jónak találták ezt a szervezési formát. Több témát is feldolgozhatnánk így! Volt aki, megköszönte a témaválasztást, mert ő megerősítést kapott abban, hogy jól csinálja.
Kérték, hogy a táblára felírtakat hadd fotózhassák le, illetve küldjem át a csoport e-mail címére is.
Hasznosulása, pozitív hatásai
- a szülők elmondása alapján a közös facebook oldalukon még folytatták a témában az elmélkedést és többen egymásnak mesekönyveket ajánlottak
- otthoni napirendbe, bekerült a mindennapi mesemondás
- a gyerekek hoztak be otthonról életkoruknak megfelelő, igényes mesekönyveket
- a szülők jobban megnyíltak előttünk, így jobban megismertük otthoni szokásaikat, gyermeknevelési stílusukat
- két szülőnél tapasztaltuk, hogy az öltözőben már nem tablettel várja gyermekét, hanem mondókás könyvvel
- egy szülő beszámolt arról is, hogy megvette Berg Judit egyik könyvét, s azóta a kisfiát leköti a mesélés
- megalapozódott a mesejátszás projekt: egy év múlva a projektben a gyerekek olyannyira, motiváltak és aktívak voltak, hogy két mesét is feldolgoztunk, s egyiket szívesen eljátszották a szomszéd csoport nagyjainak
Összegzés: Örülök, hogy bátran mertem újítani a szülői értekezletek formáján. A hasznosulásokból kitűnt, hogy már az első innovatív értekezletnek lett pozitív hatása: tudatos meseválasztás irányába sikerült elmozdítani a szülők gondolkodását, s így a gyakorlatát is.
„Amit csak hall a gyermek, könnyen elfelejti. Amit lát is, már inkább megjegyzi.
De amiben Ő maga és tevékenyen részt vesz, az bizonyosan bevésődik az emlékezetébe.”
Úgy gondolom, hogy Kodály Zoltán szavai, nemcsak a gyermekekre, de ránk felnőttekre is igazak.
Az olyan szülői értekezletek, amelyekben a szülők is tevékenyen részt vehetnek, arra nemcsak jobban emlékeznek, hanem nagyobb és pozitív kihatással van a további gondolkodásukra és tevékenységükre.
Mindenkinek ajánlom, hogy lépjen ki a komfortzónából ezen a területen is, mert megéri.
Elsősorban a gyermekeink, de a szülők, a kapcsolatunk is sokat nyer a formabontással.
És végül lessünk be a csapatok munkájába!
Farkas Gyöngyi, óvodapedagógus
Zuglói Pöttöm Park Óvoda

