INTERNET FÜGGŐSÉG JELEI A GYERMEKEKNÉL

Óvónőként tanúsíthatom, hogy babakocsiban ülő kisgyermekek (kényelmi szempontból akár 2 évesen is) szemben a forgalommal, kezükben az okostelefonnal, nem figyelve a környezet hangjaira, az őket tologató felnőttre, nézik a színes kisfilmet, melynek figurái mozognak, artikulálatlan értelmetlen szöveget mondanak, talán megfejthetetlenek. Lehet, hogy jobb lenne, ha anyával együtt néznék és együtt nevetnének a csetlő -botló szereplőkön. Pótcselekvés. Hasznosabb lenne, ha a gyermek a babakocsiban szemben ülne az anyával és beszélgetnének.

Télről, tavaszról, kismadarakról, villamosról, kirakatok látványairól, közlekedési lámpákról, Mechwart téri játszótérről, virágzó díszfákról, kisgyerekekről, pajtásokról.

Napjainkban a statisztikák arról szólnak, hogy a gyermekek egészen kiskoruktól fogva több órán át használják az internetet, kisiskolások az épp távolban lévő családtagjaikkal, szeretteikkel, akár segítséget kérve. A kamaszok pedig tízpercenként közölnek magukról információt online barátaiknak vagy az ismeretlen világnak.

Lehet megállítani vagy fékezni a gyermekek internet használatát? Mit tehet a szülő, ha már a függőség jeleit látja gyermekénél? Mert az internetfüggőség minden korban más árnyoldalát mutatja, és más veszélyt üzen, melytől óvni kell őket, a gép mellett töltött időben és mennyiségben korlátozva, de észrevétlenül.

Ehhez azonban kontroll és önkontroll szükséges.

Okoseszközökről beszélünk, bár van ezeknek a közbeszédben más neve is, de a lényeges az, hogy egészen kicsi kortól kezdve néznek vibráló színeket, mozgást, gyermekfilmet kis képernyőn vagy telefonon, tableten a szülők tudomásával.

Van azonban egy korosztály, mely akár titokban és a szülők távollétében is nézi – nézheti a képernyőt, melyen változó képanyag és információs anyag jut el hozzá, gyakran ijesztő anyaggal, félelemkeltővel, csábítóval, hamis információkkal, – megfeledkezve tananyagról, leckéről, kötelezettségekről, mert a filmek, online játékok, amit lát, az lebilincselő számára.

Iskolából hazatérve leül a géphez, felejti az otthoni tanulást, keveset alszik, nincs szabad levegőn eleget, nem sportol, barátaival sem tart kapcsolatot már. Ezek figyelmeztető jelek lehetnek a szülőknek.
Mozgásra, otthoni tanulásra és pihentető alvásra van szüksége a kisiskolásnak és a kamasznak, az ifjúnak.

A szülő akkor veszi észre a problémát, amikor a tanulásban is jelentkezik a romlás. Szerepet játszik a gyermeke, mert beleéli magát egyik-másik figurába, ingerültté válik, elszigetelődik a társaktól, a korábban szeretett tevékenység, szakkör, sport már kevésbé fontos számára és nem örömteli. nem érdekli az öltözködés, az étkezés és rosszul alszik és nyugtalanul indul iskolába.

De mindezek után is az internet lehet népszerű, és csak azok számára veszélyes, akikben ott van a zárkózottság, a szorongás, a depresszió.

A függőség tehát egyfajta jelzés. hogy az ilyen gyermek a virtuális térben éli ki szorongását, agresszióját, feszültségét, magányát, unalmát, tehát pótcselekvésként a géphez menekül.

A gépnél új kapcsolatot épít ki, ismeretlen világot fejt meg, mely felértékelődik számára, de! mégse szabad ide eljutnia.

A szülői példamutatás fontos, és a pedagógus modell fontos.

Mindannyian felelősök, – megjegyzem, hogy – ugyanakkor ők is lehetnek függők, tehát őszintén önvizsgálattal kell kezdeni, – indulatoktól mentesen, nem zsarolva, nem fenyegetve, – inkább aggódva és bizakodva a gyermeki fáradtság-függőség- teljesítményrontás okát kutatni.

Új társaságot kell keresni a gyermek számára, a sportot megújítva, közösen nézve az okos eszközökön látottakat, érdeklődéssel, együttérzéssel.

És végül a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány!

Segélyvonalon konzultálva szülő, óvónő és pedagógus információt kaphat az Internetfüggőség jeleiről (Reményiné Csekeő Borbála pszichológustól).

Harasztiné Bata Zsuzsanna
ny. óvodapedagógus

Kapcsolódó cikkek

DR. BAGDY EMŐKE: „A MAI GYEREKEK JÓ ÚTON HALADNAK AZ ÉRZELMI FOGYATÉKOSSÁG FELÉ”

Dr. Bagdy Emőke anyaként és többszörös nagymamaként is meggyőződött az óvodai és iskolai oktatási rendszer nehézségeiről. Szerinte igen elszomorító, hogy a legtöbb helyen már az iskolába készülő 5-6 éves óvodások

MESE ÉS VALÓSÁG – BESZÁMOLÓ EGY INNOVATÍV SZÜLŐI ÉRTEKEZLETRŐL

Óvodámban minden nevelési évben három szülői értekezletet tartunk. Az értekezletek hagyományos formáját a 2017-2018-as nevelési évben bontottam meg. Szükségét láttam, hogy a munkából elfáradtan megérkező szülők feltöltődjenek, és olyan gondolatokkal

A KISGYERMEKEK NAPKÖZBENI ALVÁSA

Jóval fontosabb, mint azt egyes szülők gondolnák. Azok a totyogó korúak ugyanis, akiknek kimarad a napközbeni szunyókálás, örömtelenebbek, kevesebb érdeklődést mutatnak és nehezebben küzdenek meg bizonyos feladatokkal. – Erre hívja