Gyermekbántalmazás?

Lehet bántalmazni testileg és lelkileg rendellenes mintákkal, szavakkal, megkérdőjelezhető társadalmi modellekkel, intézményes nevelés közben, szeretet nélkül.

Rádiós műsort hallgatok örök – óvónőként, felfigyelve az Emberbarát Alapítvány adására, melyben benne van napjaink aktuális információja: a gyermekbántalmazás.

Mit történik a felnövekvő nemzedékkel, az óvodáskorúakkal, a kisiskolásokkal a kamasz korúakkal a zajló világunkban, ahol sokféle eseménnyel, információval találkoznak, olyanokkal is, melyek aggódást váltanak ki a gyermekben s felnőttben is egyaránt.

Tudjuk, hogy a 3-6 éves korú óvodás minden látott és hallott információt bevés őszinte emlékezete rejtekébe és felnőtt korban is képes visszaidézni, megemlegetni, kis és nagy eseményeket és olyanokat is, amit a felnőttek próbálnak elhallgatni.

A prepubertás korúak, majd a kamaszodók megítélik a látottakat és a hallottakat, s ebben lehet dac, lehet lázadás, de ugyanakkor befelé fojtás is.

A család -modellektől függ, mit tapasztal a gyermek az első 5 – 10 – 15 évben otthon, és mit él meg gyermekközösségben, legyen az bölcsőde, óvoda, iskola alsó tagozata és azután felsősként, vagy akár 8 osztályos gimnazistaként, mert másképp él, érdeklődik, figyel saját nemiségére és társaira, figyel a művészetekre, akár a politikára is, és reméljük, hogy szülei tisztességben végzett munkájára is. A gyermek zavartalan fejlődése céljából egészséges irányba kell terelni gondolatait, vidám felszabadult gyermekkorra, ifjúkorra van szüksége a jelen és jövő nemzedéknek.

A rádióműsorban szakemberek tanúsítják és bizonyítják, hogyan jut el egy családban egy gyermek olyan szintre, hogy megéli a kínlódást, mert nem kap szeretetet, nem kap odafigyelést, nem lát pozitív példát, azaz a jó példát szülei mellett vagy a tágabb környezetében.

Megküzdő képessége még nem erős, így idővel valamilyen szenvedély rabja lesz (drog, alkohol, cigaretta, depresszió).

Bizonyított, hogy a negatív élmények később a felnőttkorban csaknem visszafordíthatatlan formában  jelentkeznek  gondolkodásában, tetteiben.

Ki védi meg a gyereket? Van- e segítő háló? Szociális háló?

A család biztos háttér lenne, de leginkább az ép család!

Érti- e a gyermek, hogy miért válnak el szülei? Veszekedő apát- anyát lát és hall?

Fel tudja-e menteni őket gyermekfejjel? Lehet, hogy felnőttként ő maga is hasonlóan dönt majd?

Tud- e segíteni az óvónő? Belelát családok életébe akár az első napoktól kezdve, ahogy a gyermek óvodába lép. Joga van-e szólni?

Közösségi foglalkozáson vagy játékban a gyermekek kibeszélik, kijátsszák magukból, ami fojtogatja, ami bántja őket. Szeretnék megértetni magukat.

A rádióműsorban hangzik, hogy van olyan apa, aki józan pillanataiban bűntudatot érez, mert testileg fenyíti kamaszodó, lázadó gyermekét vagy szexuálisan bántalmazza leányát.

Van olyan apa, ki korán megkínálja alkohollal, cigarettával fiát, próbál megértő lenni vele, de akkor kialakul a kettősség, és a gyermekben a szülő iránti tisztelet gyengül.

Ki az, aki időben segít az ilyen kiskamaszoknak, hogy képesek legyenek felépíteni saját életüket, hogy célul tűzhesse ki önmaguk és a hozzátartozóik “szeretetét-tiszteletét?”, s remélve azt, hogy jó és biztos lesz számukra a háttér, a család, a közeli és távoli hozzátartozók, a közösségek, benne a barátok, a későbbi társak, bízva, hogy jó dolog lesz velük élni, közöttük felnőni, emberré-válni.

Halljuk a rádióban:

  • Minden, amit a szeretet hiány okoz, az felszínre jön – mondja Böjte Csaba
  • Jóvá szeretni mindenkit lehet, azt is, akinek eddig nehézségei voltak és pótcselekvéseket keresett vígaszul.

Kellenek óvodapedagógusok, tanítók, nagynénik, nagymamák, kellenek pszichológusok és okos értő tanácsadók, lelki gondozók.

Az Emberbarát Alapítvány segít mindenkinek-halljuk a Rádióból.

Harasztiné Bata Zsuzsanna, ny. óvónő

Kapcsolódó cikkek

MI MINDENT KELL TUDNIA EGY 6-7 ÉVES GYEREKNEK AHHOZ, HOGY FELKÉSZÜLTEN VÁGJON NEKI AZ ISKOLAI ÉLETNEK?

Milyen lelki-fizikai állapotban kell lennie, hogy ne kudarcként élje meg az első osztályt? Noha az iskolára való alkalmasságra való előkészület elsősorban az óvoda feladata, mégsem elhanyagolható a család szerepe a

AZ „EMLÉKKÖNYVEM” ŐRZI A MÚLTAT, ÉLTETI A JELENT, ÉPÍTI A JÖVŐT

„Az ember erősebb, mint a sors, s mindent ki lehet bírni, ha jó a lelkiismeretünk.” (Márai Sándor) Az ember alapvetően optimista szemléletű. Élete során mindig jót, jobbat vár, a szebb

VEKERDY TAMÁS: HASZONTALAN DOLGOK

Mi hiányzik a gyermekeinknek ahhoz, hogy igazi gyermekkoruk, érzelmi biztonságot és egy egész életre tápláló emlékeket adó gyermekkoruk legyen? A haszontalan dolgok hiányoznak! A haszontalan együttlétek. Együttlétek valamelyik szülővel vagy