A KISGYERMEKEK NAPKÖZBENI ALVÁSA

Jóval fontosabb, mint azt egyes szülők gondolnák. Azok a totyogó korúak ugyanis, akiknek kimarad a napközbeni szunyókálás, örömtelenebbek, kevesebb érdeklődést mutatnak és nehezebben küzdenek meg bizonyos feladatokkal. – Erre hívja fel a figyelmet a Colorado-Boulder Egyetem kutatói által készített tanulmány, amelyet a Journal of Sleep Research című szaklapban publikáltak.

A kutatás vezetője, Monique LeBourgeois professzor beszámolt arról, hogy a fenti tünetek már akár egy napi alváskimaradás esetén is jelentkezhetnek, sőt a fáradt gyerekek arckifejezése is megváltozik: kevésbé pozitívan reagálnak az izgalmas, és jóval negatívabban a frusztráló helyzetekre.
A professzor hangsúlyozta, hogy az elegendő alvás épp olyan fontos egy kisgyerek életében, mint a kiegyensúlyozott táplálkozás. A vizsgálat során a szakemberek kamerával rögzítették a gyerekek arckifejezését, miközben korosztályuknak való kirakósokat kellett összerakniuk, melyek közül az egyiknek minden darabja megvolt, a másikba azonban oda nem illő darabokat is kevertek. A kísérlet során kiderült, hogy a kialvatlan gyerekek 34 százalékkal kevesebb pozitív érzelmet mutattak a sikeresen kirakható puzzle összeállítása során, és 31 százalékkal több negatív érzelmet a megoldhatatlan kirakóssal való szembesülésnél, emellett ezeknél a gyerekeknél a zavarodottság érzése is 39 százalékkal alacsonyabb volt a második kirakós megoldása közben, ami pedig a kipihent gyerekeket arra ösztönözte, hogy kérjenek segítséget valakitől a feladathoz.
LeBourgeois hangsúlyozta, hogy a kialvatlanság később mind az óvodai vagy iskolai, mind a családi életre negatív hatással lehet, hiszen egy fáradt gyerek nem tud megfelelően teljesíteni, nem képes együttműködni sem a társaival, sem a nevelőivel, sem a szüleivel, negatív viselkedése pedig környezetéből is negatív reakciókat fog kiváltani.

Kapcsolódó cikkek

EZ IS TEHETSÉGGONDOZÁS!

A hátrányos helyzetűek tehetséggondozása munkabizottság elnöke, külkapcsolatok munkabizottság társelnöke Nemzeti Tehetségsegítő Tanács, Budapest Ez is tehetséggondozás! Elmélet és módszerek c. konferencián elhangzott kerekasztal beszélgetés – részlet A cikk a 2013.

Gyermekbántalmazás?

Lehet bántalmazni testileg és lelkileg rendellenes mintákkal, szavakkal, megkérdőjelezhető társadalmi modellekkel, intézményes nevelés közben, szeretet nélkül. Rádiós műsort hallgatok örök – óvónőként, felfigyelve az Emberbarát Alapítvány adására, melyben benne van

MÚZEUM, MINT JÁTSZÓTÉR ÓVODÁSOKNAK?

Gyerekként kevéssé szerettem múzeumba menni. Néhány éve még azt gondoltam, a múzeum szó hallatán, hogy az csakis régi, poros, unalmas hely lehet. Őszinte leszek: felnőttként nem is tettem be a