A GYERMEK ÉN-KÉPE A BIOLÓGIA ADOTTSÁGAIVAL EGYÜTT

A felnőtt látja a gyermeket, s tudja, hogy mit követ el a gyermeke ellen vagy szülőként vagy pedagógusként, mert vannak látható érzékelhető témák, tények, melyet a gyerek nem tud feldolgozni az óvodában, iskolában.

Ilyen téma az, hogy óvodás társa vagy iskolás társa másfajta nemi jelleget hordoz A testet és lelket értő felnőtt tudja, hogy minden alakulóban van 3-6 éves korban. Vannak jogszabályok arra, hogy foglalkozzon a szülő, a pedagógus ilyen témákkal és többszintű gondolkodás képességével, mely később alakul a gyermeknél.

Figyelni kell tehát őt, ha mesét hall, hogy kinek drukkol. Merre van számára az irány?

Belső szilárdsága is később alakul ki, de a serdülőkorban már látszik a puha nemi identitás. A 10 éveseket nem szabad erőltetni, hogy nyilatkozzanak, hogy merre van az „Irány”, ami átalakíthatja őket.

Adva van egy csoport vagy egy osztály az iskolában, 30 gyermekkel.

Hogy ha a gender témát iskolában elemzik, hogy is tudna találkozni az igazi feldolgozással, mert a beszélgetést vezető tanár felelős érte, hogy kit nevez meg normálisnak, melyik a követendő példa.

Mesebeli vagy életbeni példákat hoz-e a csoport elé.

Ki lehet-e lépni az Élet rendjéből a mesék által? Segíteni kell -e a gyereknek?

Az esztétikai érzéke keresi a fő ideát, a szépségideált, de ha valakinél az önbecsülése gyenge, segítők kellenek mellé.

Segítő szakember kell akkor is, ha valami jel mutatkozik, mert teher számára a bizonyítás, a megfelelés, a normális élethez való igazodás.

Fontos tehát az, hogy ki beszél a gyerekkel a szexuális irányultságról. Megfigyelhető mostanában az, hogy az egészséges gyermek marad otthon magántanulóként szülei döntése alapján, mert a magas létszámú osztályban az iskolai terv diktál, szabályoz, keretek közé veszi a problémákat és nehezen kezeli, dolgozza fel, néha hárít a pedagógus.

Lassan szabad iskolaválasztás lesz Magyarországon is, szabadon választható Nevelési Oktatási Programmal.

Már vannak olyan intézmények, ahol figyelnek az ideológiai kérdésekre, a politikai irányultságra. Semlegesség? Szabadság? Csupa kérdőjel. Ezen a területen a tananyagban dönt az iskolavezetés, hogy nem kell hit, de kell lélektan.

Az Érzékenyítés a Digitális nevelés mellett aligha sikerül.

Várható-e, hogy a Szülő felelőssége lesz az, milyen iskolát biztosít gyermeke számára? Államit? Egyházit? Kísérletező programokkal – nyelvi tanulással tandijköteles oktatást?

Érezhető napjainkban, hogy nincs energiája a szülőnek arra, hogy mélyen belefolyjon az oktatásba, s bár az iskolák egyik-másik projektje ártalma, a jogrend engedi működésüket.

Frivaldszky Edit és Pécsi Rita neveléskutató beszélgetése

www.media.hu

Jegyzetelte Harasztiné Bata Zsuzsa, ny. óvónő

Kapcsolódó cikkek

INTERJÚ DR. PÁLFI SÁNDORRAL, A GYERMEKEKRE FÓKUSZÁLÓ KORAI NEVELÉS KÖTET SZERKESZTŐJÉVEL

Aki lejegyezte: Pivókné Gajdár Klára Európa Rádió Debrecen – 2019. Riporter Tóth Emese Pálfi Sándor a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kara tanszékvezető főiskolai tanára. Megjelent egy könyv, egy tankönyv

DR. VEKERDY TAMÁS: “A MESÉK OLDJÁK, VIGASZTALJÁK, MEGNYUGTATJÁK A GYEREKET”

Dr. Vekerdy Tamás: “A mesék oldják, vigasztalják, megnyugtatják a gyereket” “A mese tanulsága erőt ad a gyereknek ahhoz, hogy a világ pozitív tendenciáival azonosuljon, nem beszélve arról, hogy a gyerek

MÚZEUM, MINT JÁTSZÓTÉR ÓVODÁSOKNAK?

Gyerekként kevéssé szerettem múzeumba menni. Néhány éve még azt gondoltam, a múzeum szó hallatán, hogy az csakis régi, poros, unalmas hely lehet. Őszinte leszek: felnőttként nem is tettem be a